Pages

26 April 2018

SUMBER VITAMIN C TERBAIK DUNIA

Selama ini kita mengenal sumber vitamin C terbaik adalah oren. Oren sering dikaitkan dengan vitamin C. Padahal banyak buah-buahan yang mengandungi vitamin C lebih banyak berbanding oren. Di antaranya adalah buah kiwi, betik dan jambu biji. 
 



Vitamin C adalah sangat penting untuk tubuh manusia untuk meningkatkan sistem imuniti tubuh, membantu penyerapan zat besi serta untuk pembentukan kolagen. Kekurangan vitamin C di dalam tubuh akan mengakibatkan beberapa masalah kesihatan seperti masalah sendi dan anemia. Vitamin C adalah vitamin larut air. Jadi masalah terlebih dos vitamin C dalam tubuh sangat jarang berlaku. Vitamin C adalah vitamin yang mudah hilang melalui urin dan peluh.

 Mungkin ramai di kalangan anda yang tidak menggemari buah oren tapi ingin kan sumber vitamin C yang cukup untuk badan. Selain buah oren disini disenaraikan alternatif  buah buahan lain yang boleh menggantikan buah oren.




Jambu biji
Kandungan vitamin C dalam jambu biji melebihi vitamin C dari buah oren. Dalam 100g buah jambu biji mengandungi 108mg vitamin C. Ia berkhasiat untuk mengatasi masalah gangguan perut seperti dhirea.

Epal
Kandungan vitamin C dalam 100 gram buah epal adalah 5 mg. Epal juga kaya akan flavonoid antioksidan yang dapat mengurangkan risiko penyakit jantung, stroke dan kanser. Sebuah epal memiliki sekurang kurang nya 80 kalori.

Delima

Sebiji buah delima mempunyai lebih kurang 40% keperluan vitamin C anda. Deliama juga mengandungi folat, serat, kalium, niasin, vitamin A dan E. Antosianidin juga memiliki sifat antooksidan dan anti inflamasi yang dapat menurunkan kolesterol dan tekanan darah, melindungi gigi, mencegah Alzheimer, kanser payudara, kanser prostat serta leukimia.
Buah Kiwi
Selain mengandungi banyak vitamin C, buah kiwi kaya dengan sumber magnesium, kalium, vitamin A dan E.

Buah Anggur 
Buah anggur memiliki kandungan vitamin C yang banyak, iaitu 10.8 mg setiap 100 gramnya. Anggur merah juga mengandung zat besi, kalium, serat dan antioksidan lain yang berlimpah ruah. 

Strawberi

Mengambil strawbery dalam hidangan harian akan dapat mencegah diabetes dan penyakit jantung. Strawberi juga merupakan buah buahan yang mempunyai sifat antioksida yang tinggi. 
Betik
Betik mempunyai banyak vitamin C, folat dan karotin. Betik merupakan satu satunya sumber enzim pencernaan semulajadi yang membantu mencerna protein. Dalam 150gram betik mengandungi Vitamin C sebanyak 90mg.

Avocado

Avocado mempunyai lemak tak tepu yang membantu menurunkan kadar kolesterol. Ia juga mengandungi zat besi dan vitamin E. Sebiji avocado mengandungi lebih kurang 81 kalori, 8 gram lemak dan 3 gram serat.

Mangga
Sebiji mangga rata-rata mengandungi 60 mg vitamin C. Antioksidan dalam mangga membantu mencegah artritis, mempercepat penyembuhan luka dan sangat baik untuk sistem kekebalan tubuh.

Tomato
Tomato adalah sumber vitamin C dan salah satu karetinoid terkuat yang bertindak sebagai antioksidan. Dalam satu buah tomato ukuran kecil mengandungi vitamin C sebanyak 23 mg.

Selain buah-buahan di atas, masih banyak lagi buah yang mengandung vitamin C seperti pisang, melon, laici, nanas, markisa dan blackcurrent.

Namun pengambilan buah buahan juga perlu diteliti memandangkan sekarang proses penanaman buah buahan untuk pasaran komersil terlalu luas. Untuk menjaga kualiti buah supaya tidak rosak dan tahan lama mungkin menyebabkan pengusaha terpaksa menggunakan racun serangga secara berlebihan dan mengawet buah buahan tersebut untuk tujuan eksport yang mengambil masa berbulan lamanya.
Jadi kandungan vitamin C dalam buah buahan tersebut juga mungkin berkurangan disebabkan oleh keadaan keadaan tersebut.
Shaklee juga mempunyai Vitamin C yang di panggil Sustained Release VitaC Plus. SR Vita C Plus adalah yang terbaik kerana :
  • Ia bersifat sustained release iaitu pelepasan jam demi jam – setiap 100mg vitamin C akan dilepaskan setiap jam dalam jangkamasa 5 jam tanpa henti. Memandangkan vitamin C adalah vitamin larut air maka sifat ini sangat penting supaya vitamin C yang kita ambil dapat diserap sepenuhnya oleh badan.
  • 1 tablet Vitamin C Shaklee bersamaan dengan 7 biji buah oren. Mampukah untuk kita mengambil 7 biji oren sehari. Pasti sukar bukan? Jadi Vitamin C Shaklee adalah jawapannya.
  • Mempunyai “bioflavonoids” yang membantu penyerapan vitamin C sepenuhnya dan memelihara vitamin C dari teroksida
  • Sumber natural – tiada perasa, pemanis, pewarna tiruan dan tanpa bahan pengawet.
  • Bagi mereka yang ada parut parut jerawat, kulit kusam dan kering, jeragat degil dan masalah gusi dan berdarah, sangat sangat disarankan untuk mengambil Vitamin C secara konsisten untuk pemulihan kulit untuk lebih cantik gebu tulus dan mulus. 








Siapa yang perlukan Vita C ni sebenarnya?

1. Perokok dan mereka yang bergaul dengan perokok (vita C mudah musnah oleh pencemaran udara iaitu asap rokok, jadi orang yang disekelilingnya akan terkena tempiasnya.) Jika cuaca berjerebu juga sebab itu disarankan orang ramai meningkatkan pengambilan vitamin C.

2. Ibu mengandung, ibu menyusu atau ibu selepas bersalin. Mengapa? Sebab pada tahap ini imun ibu adalah kurang berbanding dengan ketika di luar waktu tersebut. 

3. Individu dalam proses penyembuhan penyakit atau selepas pembedahan.

3. Kanak-kanak. Vita C chewable ada dan memang sedap.

5. Orang yang mudah selesema dan demam. Untuk tingkatkan imun badan.

6. Pesakit berkaitan kardiovaskular seperti jantung, stroke, kolestrol tinggi dan darah tinggi.

7. Pesakit anemik (gejala kurang darah)

8. Orang yang ingin kulit gebu, anjal dan awet muda.

9. Orang yang nak improve sexual health

10. Orang yang nak kurus

11. Orang yang selalu stress dan moody

Setiap pembelian dengan saya akan mendapat TIPS EKSKLUSIF, khas untuk anda bila-bila masa sahaja.

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan hanya dari rumah?

📱msg/whatsapp: 016.844.1163
✍ pm fb: Alezra Alez
✉ email: umiefezie@gmail.com
IG : alez_alezra
ID : 878606
.
Setiap pembelian supplement Shaklee dengan saya, akan mendapat FREE CONSULTATION! jadi, jangan lepaskan peluang



Terima Kasih

10 comments:

  1. Vitamin c shaklee sgt lengkap utk keperluan tubuh badan kita.

    ReplyDelete
  2. Saya suka sangat vit c shaklee ni. Sy consume dari 2015

    ReplyDelete
  3. Kulit cantik tau dgn vitamin c

    ReplyDelete
  4. suka amalkn vitamin c bgus utk kesihatan dan kulit

    ReplyDelete
  5. Vitamin c bukan untuk kecantikkan jak tapi lebih kepasa kesihatan kita. Kena ambil vit c hari2 sebab badan tak hasilka vit c

    ReplyDelete
  6. Wow amalkan buah utk tigkatkan vitamin c badan scara semula jadi

    ReplyDelete
  7. Paling saya suka ni Vitamin C tak boleh out of stok di rumah hehe makan sebab pada mulanya selalu selsema tapi kulit pun dapat juga shaklee Effects 😍

    ReplyDelete
  8. suka sangat dengan vitamin c ni

    ReplyDelete
  9. Dulu gigih makan buah untuk dapatkan vit c tapi tidak mampu telan banyak setiap hari😄
    Last2 pilih telan Vit C ni sebab mudah dan berkesan

    ReplyDelete

© Umie Fezie | Design By MH