Pages

19 December 2014

8 petua mudah kempiskan perut buncit

Petua Mudah Kempiskan Perut Buncit

#PETUA 1 (Asam Jawa)





Ambil sedikit asam jawa dan bancuh di dalam segelas air panas. Biarkan semalaman. Esok paginya, minum air bancuhan asam jawa tersebut. Masukkan ke dalam peti sejuk, anda jadikan minuman, selepas anda makan tengahari atau makan malam. Amalkan setiap hari, anda akan dapati tubuh anda akan bertambah segar dan langsing.

#PETUA 2 (Daun lidah buaya, asam jawa)



Ambil sedikit daun lidah buaya. Masukkan dalam sebuah periuk dan tambahkan dengan air asam jawa. Didihkan bahan-bahan tersebut dengan api kecil sehingga pekat. Kemudian tutup api dan biarkan ia menyejuk dengan sendiri. Setelah dirasakan suam sedikit, lumurkan ramuan tersebut pada perut.

#PETUA 3 (Limau nipis, kapur sirih)



Sediakan limau nipis dan kapur sirih. Perah air limau ke dalam piring atau mangkuk, campur dengan kapur sirih dan gaul hingga sebati. Lumurkan ramuan tersebut ke perut dan balut perut dengan sehelai bengkung. Lakukan setiap malam sebelum anda masuk tidur.

#PETUA 4 (Limau nipis, air)
Air limau nipis yang anda minum boleh menurunkan berat badan anda. Caranya: Sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari, setelah itu perah airnya ke dalam gelas yang berisi dengan air sejuk, masukkan ke dalam peti sejuk. Setelah itu bolehlah dijadikan air minuman setiap kali selepas anda makan tengahari dan makan malam. Cara ini boleh diikuti dengan senaman ringan. Amalkanlah meminumnya selama sebulan, berat badan anda juga akan beransur turun.

#PETUA 5 (Teh Cina, limau nipis)
Ambil 3 sudu besar serbuk teh cina dan rendam dalam air. Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis. Amalkan selalu meminumnya 2 kali sehari iaitu sebelum sarapan dan sebelum tidur

#PETUA 6 (Teh hijau, Serbuk kayu manis, madu lebah)
Selepas makan amalkan meminum Teh Hijau atau Teh Cina tambah dengan serbuk Kayu Manis dan Madu

#PETUA 7 (minyak kelapa)
Tanak kelapa hingga menjadi minyak. Sejukkan, kemudian sapu ke perut. Biarkan seketika selama 10 minit. Kemudian bilas. Amalkan setiap hari.

#PETUA 8 (kapur makan, daun sirih, minyak kayu putih, limau nipis)
Bagi wanita selepas bersalin yang ingin mengempiskan perut kembali, amalkan campuran bahan ini untuk berbengkung. Campurkan sedikit kapur makan, beberapa helai daun sirih, beberapa titik minyak kayu putih dan sesudu air limau nipis. Sapukan pada perut dan berbengkunglah seperti biasa


jom kita amalkan..hehe

Terima Kasih

IBU MENYUSU - KURUS DENGAN SHAKLEE

Teringin nak kurus tapi masih menyusukan anak??
Sebagai ibu, kita perlu pastikan apa yang kita makan tidak
membahayakan anak yang disusui, jadi ibu menyusu tak boleh
mengambil ubat kurus tanpa mengkaji kandungannya terlebih
dahulu. Ini adalah untuk memastikan ubat yang dimakan tidak
memberi kesan yang buruk kepada anak serta bagi memastikan
proses penyusuan tidak terganggu.

SET KURUS SHAKLEE untuk IBU MENYUSU mengandungi 3 jenis
supplemen penting, khas untuk ibu dan anak.
Anak boleh sama-sama mendapat manfaat dan kesan yang
positif!!

Ibu menyusu hanya perlu amalkan ESP Shaklee + Alfalfa +
Lecithin.

1. Lecithin/ Omega Guard – Membantu memecahkan lemak. Omega
bertindak lebih cepat daripada Lecithin.




2. Alfafa – Membantu proses buang toksin. Penyerapan nutrien
lebih baik selepas proses detox. Merupakan fiber yang membantu
angkut keluar lemak yang telah dipecahkan. (Herb-Lax tidak
digalakkan kepada ibu menyusu kerana kandungannya boleh
memberi kesan cirit-birit kepada bayi yang sensitif). Alfafa juga
berfungsi sebagai penggalak susu.

3. ESP – Memberi rasa kenyang yang lebih lama dan sumber
protein yang membantu pembentukan otot. (Cinch Shakes tidak
digalakkan kepada ibu menyusu kerana nilai kalorinya yang rendah
dan boleh mengganggu penghasilan susu ibu).


hubungi saya

facebook : Alezra Alez

call/sms/whatsapp : 0168441163/0146737421



Terima Kasih

14 December 2014

VITALEA SHAKLEE MULTIVITAMIN DAN MULTIMINERAL TERBAIK DUNIA






Produk utama dalam shaklee
Paling basic dan paling penting yang perlu kita ambil dan merupakan produk pertama dari
DR.FOREST C.SHAKLEE

APAKAH KELEBIHAN VITALEA?
Vitalea ini dikenali sebagai KILLER PROUDCT OF SHAKLEE  kerana ianya ialah multivitamin
berserta iron yang sangat penting untuk prmbrntukan darah dan sel.
ia seumpama 2 biji vitalea bersamaan 40 jenis hidangan lauk.
Bermakna untuk medapat zat yang sama dalam 2biji vitalea ianya samalah dengan 40jenis hidangan
lauk..haha mampu ke kitra nak makan 40 jenis hidangan lauk tu?

KENAPA VITALEA SHAKLEE ADALAH MULTIVITAMIN TERBAIK

Merupakan multivitamin terbaik yang terkemuka dan lebih komprehensif kerana mengandungi 23 vitamin dan mineral kritikal dalan jumlah yang seimbang untuk memantapkan kesejahteraan kesihatan kolon, hati, mata dan sistem imun dalam jangka masa panjang.

- 2 kali lebih antioksidan untuk mencegah 
   kerosakan fungsi imun berpunca daripada 
   radikal bebas
- 2 kali lebih kalsium untuk pembinaan 
   tulang
- 2 kali lebih magnesium untuk mengekalkan 
   rentak jantung, otot, dan fungsi saraf
- 2 kali lebih Beta karotena untuk membentuk 
   vitamin A yang lebih biopotent
- 3 kali lebih selenium untuk melindungi 
   paru-paru, kolon dan prostat
- 3 kali lebih vitamin K untuk menyokong 
   proses pembinaan tulang
- 6 kali lebih boron untuk menyokong 
   kesihatan tulang
- 10 kali lebih Biotin yang menyokong 
   proses pengeluaran tenaga

KEBAIKAN VITALEA

vitalez multivitamin ini menggunkan sistem penyerapan bioaktif berpatern ekslusif untuk membantu penyerapan asid folic iaitu  nutrien penting untuk kesihatan keseluruhan sel.

VITA-LEA Shaklee menjalani 349 ujian kualiti paling ketat untuk menjamin keaslian
dan keberkesanan produk.

SIAPA YANG MEMERLUKAN MULTIVITAMIN INI

*Individu dewasa yang mementingkan kesihatan dan kecergasab tubuh jangka panjang
*Individu yang tidak lengkap diet hariannya
*Individu yang ingin meningkatkan sistem imun badan
*Remaja yang sedang membesar
*Wanita yang mementingkan kesejahteraan kesihatan 
*Lelaki- semua peringkat umur dewasa
*Individu yang Menopos
*Wanita yang baru bersalin 




 PERBEZAAN VITA-LEA SHAKLEE BERBANDING SUPPLEMENT LAIN

 INGIN MENCUBA MULTIVITAMIN TERBAIK INI?


hubungi saya
Call/sms/whatsapp : 0168441163/0146737421
Facebook : Alezra Alez
Fanpage   : Umie Fezie Page

























Terima Kasih

Fezie jalan-jalan

welcome

 



Assalamualikum..ahad lepas fezie & fyera jalan-jalan tengo lembu...
sebenarnya tempat ni dekat jer..haha lama dah tak jalan-jalan sejak berpantang ni
ahad lepas abah bawa kitorang jalan-jalan..besttt tapi ramainya orang..biasala cuti sekolah
Desa Cattle atau lebih dikenali Desa Dairy Farm Kundasang terletak 2km dari pekan kundasang
 
   
 tengo lembu ni..comel tak..pemandangan cantik 
senyum-senyum kambing..hahah 
abah bawa fezie tengo kambing.. 

 tak banyak gambar pun sebab tak da peluang..terlalu ramai orang..korang semua 
cuti-cuti datang la kundasang banyak tempat menarik..hehe
yang penting anak-anak suka..

Terima Kasih

13 December 2014

Promosi berganda bulan disember vita c & vita E


VITAMIN C

Peranan Vitamin C dalam kecantikan kulit:
  • Berkesan mencerahkan kulit wajah dan badan secara sekata, licin, gebu,berseri
  • Mengekalkan kelembapan kulit, menghilangkan bintik2 hitam, memudarkan jeragat dan lingkaran gelap di bawah mata
  • Diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu, fungsi kelenjar adrenal, dan juga mendapatkan gusi yang sihat dan gigi.
  • Melindungi sel tubuh daripada kesan-kesan pencemaran
  • Melindungi daripada jangkitan dan selesema, serta meningkatkan imuniti.
  • Membantu untuk mengurangkan tahap kolesterol, tekanan darah tinggi, dan mencegah aterosklerosis.
  • Melindungi daripada pembekuan darah, lebam, menggalakkan penyembuhan luka, dan pengeluaran hormon antistress.
  • Penting untuk penyuburan sel darah putih dan juga bertindak sebagai antihistamin semulajadi yang amat berguna untuk mengurangkan hidung bengkak semasa selesema, dan mengurangkan gejala-gejala lain alergi.
  • Memainkan peranan penting dalam pengeluaran kolagen, yang membantu mencegah penuaan pra-matang.
  • Membunuh bakteria patogenik, yang bertindak sebagai antibiotik yang tidak berbahaya.
  • Melindungi sel-sel otak dan saraf tunjang, yang sering dirosakkan oleh radikal bebas.
  • Membantu tubuh menyerap zat besi yang lebih –> berguna dalam rawatan anemia. Ia memainkan peranan penting dalam penghasilan hemoglobin dan sel darah merah.
  • Merawat jangkitan saluran kencing.
  • Diperlukan untuk metabolisme asid folik dan vitamin lain.
 
- VITA C tahan 6 bulan
180 BIJI



VITAMIN E 

Peranan vitamin E dalam kecantikan kulit 
-Sebagai Anti oksidan yang kuat untuk mencegah penyakit kanker dan penyakit kardiovaskular.
  • Mencegah Penyakit jantung
  • Menurunkan tekanan darah
  • Meningkatkan produksi air mani untuk kesuburan pria
  • Anti penuaan – 1 kapsul vitamin E sehari dapat memperlambat penuaan, mengurangi keriput, garis halus, parut, jerawat dan bintik penuaan. Ia mampu mengembalikan tekstur kuli dan nada muka
  • Merangsang rambut menjadi lebih sehat dan mencegah kerontokan rambut
  • Memperbaiki parut, bengkak dan tukak kulit. Bisa dioleskan langsung pada luka untuk mengurangi efek parut.
  • Mencegah anemia dan “retrolental fibroplasia”, sejenis gejala mata yang bisa menginfeksi bayi premature.
  • Mencegah keguguran
  • Mengurangi risiko kanker prostat di kalangan pengisap rokok
  • Memperbaiki arthritis dan memperlambat perkembangan penyakit Alzheimer
  • Meningkatkan Kesehatan saraf dan otot dan di masa yang sama memperkuat dinding kapiler.
  • Memperbaiki peredaran darah dan jaringan
  • Membantu dalam pengobatan “premenstrual syndrome” dan penyakit fibrocystic payudara
  • Merawat wasir, vericose vein dan sakit sendi
  • Meningkatkan prestasi atlit dan mengendurkan otot kaki dari kekakuan
  • Memelihara pembekuan darah yang normal untuk penyembuhan luka yang cepat
  • Mencegah penyakit katarak, dll.
  • Meningkatkan kemampuan seksual dengan memberikan oksigen yang lebih
 VITA E tahan 4 bulan
120biji

sebarang pertanyaan dan oder hubungi saya yer..
facebook : Alezra Alez
fanpage :umie fezie page
call/sms/whatsapp :0168441163/0146737421



Terima Kasih

10 December 2014

Ulang Tahun Perkahwinan



ALHAMDULLILAH selamat ulang tahun perkahwinan untukku dan suami tercinta
yg ke 3 tahun..


 DOA ULANG TAHUN
PERKAHWINAN
Ya Allah, aku
bersyukur kepada
Mu yang telah
memanjangkan
jodoh ku bersama
suami ku sehingga
kesaat ini. Kekalkan
lah nikmat Mu ini
keatas kami dan
jadikan lah kami
berdua suami isteri
di dunia dan di
akhirat.
Ya Allah, Andai Kau
berkenan,
limpahkanlah rasa
cinta kepada kami,
yang Kau jadikan
pengikat rindu
Rasulullah dan
Khadijah Al Qubro,
yang Kau jadikan
mata air kasih
sayang Ali bin Abi
Thalib dan Fatimah
Az Zahra dan yang
Kau jadikan
penghias keluarga
Nabi-Mu yang suci.
Ya Allah, andai
semua itu tak layak
bagi kami, Maka
cukupkanlah
permohonan kami
dengan redha-Mu.
Jadikanlah kami
suami dan istri yang
saling mencintai di
kala dekat, saling
menjaga kehormatan
dikala jauh, saling
menghibur dikala
duka, saling
mengingatkan dikala
bahagia, saling
mendoakan dalam
kebaikan dan
ketaqwaan serta
saling
menyempurnakan
dalam peribadatan.
Ya Allah,
sempurnakanlah
kebahagiaan kami
dengan menjadikan
perkawinan kami ini
sebagai ibadah
kepada-Mu dan
bukti ketaatan kami
kepada sunnah
Rasul-Mu.
Ya Allah…
indahkanlah rumah
kami dengan
kalimah-kalimah-Mu
yang suci.
Suburkanlah kami
dengan keturunan
yang membesarkan
asma’-Mu. Penuhi
kami dengan amal
shaleh yang Engkau
ridhai. Jadikan
mereka Yaa…Allah
teladan yang baik
bagi manusia.
Ya Allah…
damaikanlah
pertengkaran di
antara kami,
pertautkan hati
kami, dan tunjukkan
kepada kami jalan-
jalan keselamatan.
Selamatkan kami
dari kegelapan
kepada cahaya.
Jauhkan kami dari
keburuk yang
tampak dan
tersembunyi.
Ya Allah…berkatilah
pendengaran kami,
penglihatan kami,
hati kami,
keturunan kami dan
ampunilah kami.
Jadikanlah kami
termasuk golongan
orang-orang
mukmin.

 majlis akad nikah 9 december 2011
masjid jamek kundasang


Ya Allah jadikanlah kami ini pasangan yang bahagia lagi
dirahmatiMu selama-lamanya. Kurniakanlah kami
keberkatan hidup, kedamaian hati dan kerukunan rumah
tangga.
Ya Allah, hiasilah hidup kami dengan perasaan kasih,
sayang, cinta dan rindu dendam yang berpanjangan dan
tiada penghujungnya. Janganlah Engkau keringkan hati
dan jiwa kami dari perasaan cinta dan kasih sayang
kerana ia akan membawa padah yang tidak tertanggung
oleh jiwa kami ini.
Ya Allah, kurniakanlah dari kami zuriat keturunan yang
soleh dan solehah.
Ya Allah, izinkanlah kami menikmati hidup bahagia ini
sehingga satu saat yang Engkau tetapkan bagi kami tanpa
sedikit pun duka yang terpalit diantara kami di hati kami

doorgift untuk tetamu..hee
 
 acara PANAU(keliling kampung )
 

alhamdullilah suda dikurniakan dua cahaya mata yang comel..
alfezie 23/11/2012
alfyera 12/09/2014 

Terima Kasih

05 December 2014

PETUA MENDAPATKAN BERAT BADAN IDEAL



Anak Kurus Kering & Selalu Sakit Di Taska, Apa Nak BUAT? from iReach HD on Vimeo.

 Sungguh senang kan mcmana nak naikkan berat badan anak dan menambah selera makan anak selepas menonton video tadi..

 Biasa orang cari petua nak turunkan berat badan kan. Tapi saya rasa masih ada rakan-rakan yang senasib dengan saya yang tidak mempunyai berat ideal (kurang berat badan). Hal ini disebabkan kadar metabolisma badan dan gaya pemakanan. Namun tak mustahil kita boleh capai berat ideal dengan menukar cara pemakanan yang betul. Mengikut Kevin Zahri, nak tambah berat badan ni tak susah. Yang penting ada keinginan, disiplin & tahu caranya. Beliau menyatakan cara yang lebih berkesan adalah bergantung kepada:
1. Nutrisi | 2. Latihan | 3. Makanan Tambahan

Tubuh yang ideal dengan ukuran tingi badan yang pas, dan berat badan yang normal dapat membuat seseorang terlihat lebih sexy dan sedap dipandang. Bagi wanita memiliki tubuh yang berisi padat dan terlihat sexy adalah dambaanya. Pasalnya memiliki tubuh proprosional dapat membuat mereka lebih Percaya diri dan lebih mudah memilih berbagai gaun dan pakaian yang disesuaikan dengan ukuran tubuhnya.

Perlu mengingat bahwa ada beberapa faktor yang mempengaruhi berat badan dan salah satunya adalah metabolisme. Mereka yang memiliki metabolisme yang tinggi lebih sulit untuk menambah berat badan, karena tubuh mereka membakar lemak dan kalori pada tingkat yang lebih cepat. Untuk hal ini anda cukup mengkonsumsi lebih banyak kalori daripada yang dapat dibakar tubuh Anda. Namun ada resiko yang mengikuti yaitu tubuh anda akan menyimpan lebih banyak lemak, bukan otot.
Menambah Berat Badan Menjadi Ideal
Menambah Berat Badan Menjadi Ideal
Menurunkan berat badan sama susahnya dengan menaikan berat badan. Oleh karena itu banyak orang menaikan atau menurunkan berat badan dengan cepat hingga menggunakan cara-cara yang tidak sehat.

Bagi anda yang ingin menaikan berat badan berikut beberapa hal yang dapat anda lakukan, cara menambah berat badan secara ideal:

• Konsumsi suplemen penambah nafsu makan, jika anda ingin menggunakan cara alami anda dapat mengkonsumi jamu kunyit dengan ditambah sedikit madu dan gula jawa. Selain itu anda juga dapat mengkonsumsi jamu temuireng, pasalnya jamu tersebut sudah terkenal dari nenek moyang terdahulu dan masih digunakan hingga saat ini. khasiat yang dihasilkan sangat ampuh.

• Makanlah sesering mungkin dengan porsi kecil. Cara ini sangat membantu anda untuk menambah nafsu makan anda. dengan mengkonsumsi makanan dalam porsi kecil dapat membuat anda cepat merasa lapar. Hal ini lebih baik dibanding dengan mengkonsumi makanan dalam takaran besar dan hanya dilakukan dalam 2 kali sehari.

• Anda juga dapat menambahkan kadar protein dan karbohidrat contohnya boleh mengambil esp(Energizing soy protien ) dari shaklee. Dengan menambahkan asupan makanan tersebut dapat membuat berat badan anda naik dengan tahap yang pas.

• Konsumsi vitamin B kompleks untuk membantu pembentukan massa otot dan tubuh anda. Cara tersebut juga dapat menambah berat badan anda bertambah secara seimbang. Tidak membuat gendut namun lebih menjadikan tubuh anda lebih proporsional.

• Jangan minum sebelum makanan anda habis
Mengkonsumsi air mineral disela-sela makan anda dapat membuat nafsu makan anda jadi terhenti. Pasalanya anda akan merasa cepat kenyang karena terlalu banyak konsumsi air.

• Menambah kadar kalori
Riset membuktikan bahwa mengkonsumsi makanan yang menganndung banyak kalori dapat menambah berat badan anda. jenis makanan yang memiliki kadar kalori tinggi adalah kacang-kacangan, gandum, keju, roti dan coklat.

Jika Anda sedang berusaha untuk menaikkan berat badan, Anda dapat mengkonsumsi tambahan makanan dari kelompok makanan berikut ini:
  • Daging: ayam, ikan, telur, kalkun, daging sapi dan babi.
  • Produk susu: susu, es krim, keju lembut, yogurt dan keju.
  • Biji-bijian: beras, gandum, bubur jagung, pancake, pasta, roti gulung, muffin, sereal dan roti.
  • Buah-buahan: buah kaleng, buah-buahan segar, buah beku dan jus.
  • Sayuran: sayuran segar, sayuran kaleng, sayuran beku.
  • Minyak: mentega, margarin, dan mayonaise.
  • Kacang-kacangan: kacang mete, almond, pistachio dan walnut.
Cara menambah berat badan secara ideal yang telah kami berikan kepada anda sudah dibuktikan oleh banyak orang. Nah kinilah waktunya untuk anda merubah penampilan dan berat badan anda menjadi ideal dan lebih menarik.

Terima Kasih

Penapis air Ajaib

Get Clean Water Pitcher adalah penapis air
mudah alih dari Shaklee. Kita selalu dengar
water filter yang mahal sampai 3-5 ribu
ringgit, tapi pitcher ni cuma berharga
RM460.00 sahaja. Lepas ni kalau travel ke
mana-mana bawa saja water pitcher ni
untuk bekalan air bersih. Mudah dan
praktikal kan. Filter water pitcher ini telah
dijalankan ujian dan disahkan mampu
untuk menyingkirkan bahan-bahan cemar
air yang selama ini susah untuk
disingkirkan termasuklah plumbum. Kadar
penapisannya mencapai sehingga 99%.
Ada dua kelebihannya di situ.
Harga lebih murah dan boleh dibawa
kemana-mana.

Apa yang lebih menarik ialah alat gantinya
yang murah. Blok karbon yang merupakan
filter bagi water pitcher ini perlu diganti
selepas ia menapis lebih kurang 80 gelen air
(303 Liter) atau selepas penggunaan selama
4 bulan (mengikut yang mana dicapai lebih
awal).

Keistimewaan GET CLEAN®
WATER PITCHER
1) Ia menggunakan blok-karbon yang boleh
diganti semula. Kos untuk satu blok karbon
ini adalah RM45 sahaja dan jagnya boleh
digunakan semula. Sangat jimat!
2) Tidak menggunakan kuasa elektrik. Cuma
masukkan air dan ia akan mula menapis.
Jimat lagi!
3) Ianya ringan dan sangat mudah untuk
dibawa ke mana-mana.
4) Ia diiktiraf oleh Persatuan Kualiti Air
(Water Quality Association [WQA]) dapat
mengurangkan banyak bendasing dalam air
seperti klorin, merkuri, kadmium dan
plumbum.
5) Dalam mengurangkan bendasing, ia
masih mengekalkan kandungan mineral
perlu di dalam air.
6) Kos rendah, cuma beberapa sen untuk
seliter air. Lebih kurang RM13 sahaja
sebulan.
7) Ia menggunakan sistem meter automatik
untuk menunjukkan berapa banyak air
yang telah ditapis. Ini merupakan indikator
untuk menentukan masa menukar filter.
8) Rasa air akan menjadi lebih sedap dan
ianya selamat diminum.
9) Air tidak perlu dimasak. Satu lagi
penjimatan elektrik.
10) Filter bagi water pitcher ini diperbuat
daripada tempurung kelapa, ianya tahan
lasak dan mesra alam.
11) Sekali tapisan adalah untuk 7 gelas air
(lebih kurang 1.5 liter air)
Kos bagi GET CLEAN® WATER PITCHER
Starter kit RM 460
Ini pula merupakan bahagian-bahagian lain
sekiranya perlu diganti:
Filter (3 pack) RM161
Housing Kit RM103
Pitcher RM225
Berminat hendak mendapatkan air bersih
untuk keluarga anda?

hubungi saya ya...

 

Terima Kasih

27 November 2014

Blueberry cheese Tart


assalamualikum..selamat petang,,hihih sedap kan nampak gambar di atas tu..hahah..
sebenarnya diri ini amatlah teringin makan..huahuahuah tp tak tahu buat..sayang juga yang ini pn tak tahu buat..tp makan mau..tak tahu di mana ada jual petang-petang ni...tengo gambar je la..telan liur..hehehehh

tapi teringin pula tengo resepi dan cara buat blueberry cheese tart ni...mesti mau belajar ni..jom belajar buat resepi ni...

di bawah ni saya kongikan cara-cara nak buat blueberry cheese tart..hihi

antara bahan-bahan yang diperlukan
170gm majerin/butter
50gm gula aising
1 biji telur gred c
a sudu kecil asen vanila
acuan tart

Mulakan dengan langkah pertama...

-Pukul marjerin dan gula dengan menggunakan senduk kayu atau
spatula. 

-Jangan putar lama sangat.

-Masukkan telur dabn esen vanilla. 
-Putar lagi dengan senduk kayu.
-Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
-Uli hingga menjadi doh yang lembut.

 Kuantiti tepung bergantung
kepada kelembutan doh.
Untuk mendapatkan doh yang baik masukkan doh dalam plastik
bag dan simpan dalam peti ais semalaman.

Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tat. Cucuk dengan
garfu sebelum dibakar.Bakar pada suhu 170C selama 20 - 25
minit atau sehingga masak.


Crust atau shell ni kita boleh sediakan awal. Simpan dalam bekas
kedap udara dan ia tahan lama. Tunggu Crust atau shell benar2
sejuk sebelum kita letakkan filling dan cheese.

Nota : Jika guna telur Gred B, buang sedikit putih telurnya untuk
mengelakkan crust menjadi keras sangat.

Sediakan filling yg kita suka. Biasa kita boleh gunakan blueberry,

strawberry, coklat, kiwi, oren atau jam nenas tuk buat filling
cheese tart ni. 

Bahan2an untuk filing ni boleh kita dapatkan dari
kedai2 menjual bahan2an tuk buat kuih dan kek. Kalau rajin boleh
juga di buat sendiri.

Masukkan filling tu dalam piping bag utk memudahkan proses kita
meletakkan ia dalam shell tadi.


Lebih banyak filling kita letak bertambah sedap lah Cheese tat
kita. Bila dah siap, ketepikan dan kita sediakan  pula bahan2 tuk
membuat cheese dia pula.

250gm cream cheese
50gm gula kastor / gula halus
1 biji telur Saiz B
½ sudu teh esen vanilla / esen lemon
Keluarkan cream cheese 20 ~ 30 minit sebelum digunakan.


JANGAN biarkan cream cheese mencapai ke suhu bilik.

Putar cream cheese dan gula hingga berkrim.

Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi.

Masukkan filling ke dalam kulit tat. Untuk memudahkan kita
gunakan kaedah yg sama untuk letakkan filing tadi. Dimana kita
masukkan dalam piping bag dan picitkan di atas filing dalam shell
tadi. Letak penuh supaya ia cantik membuncit.


Kemudian boleh lah kita mulakan proses tuk melorek atas cheese
tat tadi.

Ambil sedikit cream cheese tadi dan titikkan sedikit pewarna yg
kita suka. Kacau rata sehingga warna bergaul sempurna. Proses
untuk melorek dilakukan ketika cheese tadi masih lembut. jangan
biarkan cheese terlalu lama nanti dia dah mula mengering dan
proses melorek tidah secantik yg kita inginkan.



1. Dengan menggunakan pencungkil gigi, buat garis kecil2 di
bahagian tepi.

2. Bilangan garis2 kecil tersebut mengikut citarasa sendiri lebih
banyak lebih cantik!

3. Kemudian dengan menggunakan bahagian yang tajam, tarik
daripada atas ke bawah  dalam bentuk bulatan untuk
mendapatkan bentuk tersebut.



Bakar selama 5 minit pada suhu 170C. Sentuh cream dengan
hujung jari. Jika tidak melekat, maknanya telah masak. Jika tidak,
bakar dalam seminit lagi.

Untuk resepi ni, 1 adunan kita bole dapat buat dalam  40 biji shell
itu pon bergantung kepada besar acuan dan ketebalan shell.
Bagi adunan cheese pula dapat dalam 70 - 80 shell.
Untuk stabilkan adunan buat 2 adunan crust atau shell dan 1
adunan cheese

Cheese tart yang telah siap di simpan dalam bekas kedap udara
dan letakkan dalam peti ais untuk ketahanan yg lebih lama...

selamat mencuba..nanti sy nak try buat..yeahhh!!!



Terima Kasih

Kebaikan dan Keburukan ESP Shaklee

Assalamualikum..selamat pagi suda minum ESP pagi ini???
jom baca kenapa saya dan keluarga sangat suka dengan esp shaklee ni...tapi Esp shaklee ini ada keburukan juga tau...jom baca





Selalu dengar orang sebut ESP tapi tak sure sangat ESP tu
apa? 
untuk apa? betul ke berkesan?

Okaylah...saya cuba terangkan seringkas yang mungkin ya.

ESP adalah ENERGIZING SOY PROTEIN. Sebab utama ESP
tersangatla popular dan produk yang paling laris ialah.......kerana
ESP membekalkan sumber protein . Semua tau kan badan
kita perlukan sumber protein. Dalam pemakanan seharian kita
sumber protein ada dalam ikan, ayam, daging. Tapi kenapa
everyday makan lauk ayam tapi kerap juga tak sihat. 
Tak cukup
ke? Haaa....untuk pengetahuan, ikan, ayam, daging tu kan kita
masak dulu before makan. So bila dah masak, dah kena panas api,
of course kandungan protein tu akan musnah dan yang
tinggal.....tak cukup untuk badan kita yang kerja kadang-kadang
more than 12 hours ni.

Kalau tak cukup protein apa akan berlaku?
 
rasa lemah, lesu, tak bermaya..akhirnya
menggeletar.
kolesterol tinggi, tekanan darah rendah..jadi
pening.
punca ulser perut + ulser usus.
luka lambat sembuh akhirnya berparut.
ganggu penglihatan / lama kelamaan jadi kabur.
antibodi tak kuat. Bila kurang protein, badan tak
boleh nak lawan penyakit yang datang. Kurang
ketahanan.

Kalau cukup protein pula?
 
Macamana tau badan kita cukup protein? Kemusykilan di situ. Jadi
" always play safe " ambil ESP ini sebagai pelengkap. No harm at all.

KEBAIKAN : ESP SHAKLEE
Untuk wanita yang ingin pregnant atau plan untuk
pregnant : 
ESP pulihara dan pelihara rahim kita
.
Untuk wanita yang sedang pregnant : 
ESP kuatkan rahim kita dan bantu
pembentukan otot bayi. Protein kan bagus untuk
tumbesaran.

Untuk wanita yang menyusu anak bertuah dan
anak kesayangan :
 ESP bantu banyakkan
pengeluaran susu. Bila kita cukup protein, means
kita cukup tenaga. Susu pun berkhasiat.

Untuk sesiapa yang nak stabilkan hormon : ESP
mengandungi kacang soya, yang kaya dengan
isoflavon, ia bantu memulihkan hormon wanita.
Keluarkan darah kotor dan gantikan protein yang
diperlukan.

Untuk sesiapa yang mahu kurus : ESP buat kita
rasa kenyang. Nafsu nak makan sokmo pun kurang.

Untuk sesiapa yang ingin kekal sihat : ESP beri
ketahanan badan dan pelengkap nutrient dalam
badan kita. Bila semuanya cukup, haruslah boleh
lawan penyakit yang datang, insyaAllah.

Untuk sesiapa yang nak cantik : 
ESP buat kulit
kita anjal, jadi gebu dan lebih cerah. Nampak berseri
gitu. Bila dah cantik, tak perlu la nak tepek makeup
tebal-tebal kan. Natural Beauty you!

Untuk sesiapa yang bercadang untuk puasa : ESP
bekalkan tenaga, jadi walaupun puasa kita tak
rasa lemah. Laar dan dahaga tu biasa la, itu
dugaan tuhan bagi sebagai ujian.

KEBURUKAN : ESP SHAKLEE
Kesan negative nya berlaku bila kita beli tapi tak minum , tak
amalkan, tak ikut arahan yang sepatutnya. Rugi nya...sedangkan
mudah saja caranya. Bancuh 1 sudu besar dengan air kegemaran
then siap untuk di minum. Bila semuanya tak, tak nampak hasil,
kita jadi negative. Nak salahkan siapa...tak baik kan gitu.
So sekarang ni kita dah tau kebaikan ESP Shaklee dan untuk
siapa. Kita dalam golongan yang mana ya? Kalau termasuk dalam
golongan ingin mencuba....boleh saja.Tak memudaratkan pun.




anda berminat untuk mencuba ESP shaklee
hubungi saya 

Alezra Hamilin
facebook : Alezra Alez
Page :Rumah vitamin umiefezie

Terima Kasih

26 November 2014

Petua Banyakkan Susu Badan

Petua Banyakkan Susu Badan


Terdapat beberapa sebab berlakunya keadaan dimana ib...u merasakan susu yang dihasilkan semakin berkurangan. Keadaan ini mungkin disebabkan si ibu tidak memulakan penyusuan awal atau tidak menyusukan bayi dengan kerap. Sekiranya si ibu menyusukan anak secara eksklusif bermula sebaik sahaja bayi dilahirkan, susu akan keluar melimpah-limpah dan payudara sentiasa penuh walaupun baby sedang menyusu, ini kerana semasa baru melahirkan (berpantang), badan ibu belum adjust dgn hormon yg dihasilkan. Namun, setelah beberapa bulan, badan ibu sudah adjust sepenuhnya pada hormon dan susu yang dihasilkan akan mengikut keperluan baby, kalau ibu menyusukan anak secara eksklusif dan anak menghisap kedua2 belah payudara, maka susu yg terhasil banyak(walaupun tak sebanyak semasa berpantang). Ada berbagai2 cara untuk menambahkan penghasilan susu badan, antaranya ialah :

1. Susukan bayi bila-bila masa dia berasa lapar : Lebih banyak bayi menyusu lebih banyak susu yang akan terhasil.

2. Susukan bayi pada kedua-dua belah payudara sehingga bayi itu sendiri yang melepaskan puting setelah dia kekenyangan. Ini akan meransang lebih banyak penghasilan susu.

3. Jarak antara penyusuan mestilah tidak melebihi 2 jam. Susukan sekerap yang boleh, berikan bayi peluang untuk menghisap dari payudara untuk merangsang penghasilan susu

4. Jangan lupa untuk berasa tenang sewaktu menyusukan bayi. Ini kerana perasaan tertekan atau kurang keyakinan tentang kemampuan untuk menyusukan bayi juga boleh menyebabkan susu berkurangan. Dapatkan rehat yang secukupnya.

5.Dinasihatkan tidak memberi bayi makanan lain selain daripada susu badan terlalu awal, seperti makanan tambahan, jus2, air masak atau buah buahan kepada bayi berumur kurang 6 bulan, kerana apabila baby mendapat makanan tambahan, bayi akan kurang menyusu dan ini sekaligus akan mengurangkan penghasilan susu pada ibu.

6. Penghasilan susu juga boleh terjejas akibat pemakanan. Bagi memastikan anda makan dengan betul, anda boleh melakukan perkara-perkara berikut:
• Ambil hidangan seimbang berpandukan Panduan Piramid Pemakanan.
• Banyakkan minum air (digalakkan air Kosong suam) sepanjang hari.
• Hanya ambil suplemen jika dinasihatkan oleh doktor.
• Makan pelbagai jenis makanan yang kaya dengan nutrien.

7. Amalkan surah Al-Baqarah ayat 60 atau surah hujurat dan sapu di kedua belah payudara. Sambil menyusukan, sentiasalah usap rambut bayi, cium bayi.

8. Petua masyarakat kita:

* Cekur Manis 


 

Cekur manis (atau nama lain pucuk manis) digunakan dalam perubatan tradisional untuk membanyakkan susu ibu. Caranya daun cekur manis yang telah dihancurkan ditampal pada payu dara ibu, dibasuh selepas kering. - Portal herba melur.com

* Kacang Tanah
 

Kacang tanah mengandungi protin yang tinggi, zat besi, vitamin E, kalsium, vitamin B kompleks dan fosforus. Malah kandungan protin dalam kacang tanah adalah jauh lebih tinggi dari daging, telur dan kacang soya. Ia juga mengandungi asid amino yang tinggi. Bagi menambah kandungan susu badan ibu yang menyusukan bayi, digalakkan mengambil kacang tanah yang dipanggang bersama susu kambing. Bagi bayi yang alah terhadap kacang tanah, ibu-ibu dinasihatkan tidak mengamalkan petua ini

* Air Longan
 

Longan kering biasanya boleh dibeli di pasaraya atau kedai ubat cina. Rebus segenggam longan kering yang telah dibasuh bersih dengan 3 cawan air sehingga kembang. Minum airnya. (Dalam perubatan tradisional Cina, longan dikatakan dapat menenangkan jiwa.)

* Halba dan Jintan Hitam



 

Terdapat beberapa jenis rempah yang biasa digunakan dalam masakan dapat menambahkan susu badan. Paling popular ialah halba. Halba boleh didapati di kedai runcit mamak atau pasaraya besar. Cuci halba, keringkan, kemudian simpan dalam bekas bertutup. Antara cara yang paling sesuai mengambilnya dengan tidak memudaratkan appendiks ialah dengan merendamkan sesudu halba dalam segelas air panas selama 15 minit. Tapis dan minum airnya sahaja. Jintan hitam (habbatus sauda) juga boleh diambil untuk tujuan dan kaedah yang sama seperti halba

* Bunga Melur

 

Bunga melur atau nama saintifiknya Jasminum Sambac banyak digunakan dalam perubatan terutamanya dalam perubatan ayurveda oleh masyarakat india. Bagi masyarakat melayu antara kegunaannya ialah untuk menambahkan air susu ibu. Caranya daun bunga melur digiling hingga halus dan ditampal sekeliling payudara diwaktu pagi sebelum mandi. Cuci bersih sebelum menyusukan bayi.

Bagi ibu yang berhasrat memberhentikan susu ibu pula, gunakan daun bunga melur untuk tujuan ini. Caranya, tumbuk lumat daunnya dan ditampal pada payudara. - melur.comLobak putih sangat bagus untuk ibu menyusu. Jika anda menambahkan sotong kering ke dalam sop lobak putih, ia berupaya menambahkan lagi susu badan. Walaupun bersifat sejuk, ia mengandungi banyak vitamin dan mineral. Sumber potassium, folat dan vitamin C yang sangat baik. - soupqueen.blogspot.com

* Lobak Putih


Tidak perlu dimasak dan boleh dimakan begitu saja (mcm mkn ulam!) lobak putih dibuang kulitnya dan dihiris boleh ditambah dgn hirisan bawang besar beserta kicap. atau tambah hirisan bawang beserta garam.

* Pucuk Betik

 
Air rebusan daun betik muda boleh melancar dan menambahkan susu bagi ibu-ibu yang menyusui bayi mereka dengan susu badan. Rebus beberapa helai daun betik yang sederhana muda. Air rebusan tersebut hendaklah diminum dua hingga tiga kali sehari.

* Tuaman Daun Sirih


Sapukan sedikit minyak kelapa pada daun sirih. Kemudian layurkan pada api sehingga layu. Setelah suam, tekapkan pada buah dada. Lakukan setiap hari sehingga susu badan anda banyak

* Jantung Pisang

 

Jantung pisang bukan sahaja sedap dimakan, ia juga berkesan untuk menambahkan susu badan bagi ibu yang mengalami kekurangan susu badan... Makan dengan dicelur bersama sambal belacan, dibuat kerabu atau dibuat gulai masak lemak cili api.

* Makanan Tinggi CLA

Ibu menyusu yang makan makanan tinggi kandungan conjugated linoleic acid (CLA) boleh meningkatkan kandungan kumpulan asid lemak ini dalam susunya. Asid-asid lemak ini mempunyai pelbagai kebaikan dalam penjagaan kesihatan antaranya kesan anti kanser, anti oksida, pengurangan berat badan dan pengurangan risiko sakit jantung.

Dalam kajian yang didedahkan dalam Jurnal Kajian Pemakanan ini, susu perahan ibu menyusu yang makan biskut diperkaya CLA ini didapati mempunyai kandungan asid lemak lebih 46% berbanding ibu menyusu yang makan biskut biasa. CLA dalam susu ibu mencapai tahap tertingginya selepas 8 ke 28 jam ibu-ibu memakan biskut khas ini.

Kandungan CLA yang tinggi secara semulajadinya terdapat dalam makanan seperti susu, keju, telur, minyak sayuran dan sesetengah jenis daging (ayam, daging lembu dan kambing yang makan rumput - bukan bijirin). Kebanyakan kajian tentang CLA dan kesannya terhadap manusia menggunakan supplement komersial.

* Kurma


Unsur zat besi dan kalsium yang terdapat di dalam buah kurma adalah unsur yang paling tinggi bagi membentuk susu ibu. Bagi Ibu-ibu yang mempunyai masalah kekurangan susu, maka dengan memakannya dapat menggalakkan pertambahan kandungan susu


* Antara makanan yang mungkin menambah penghasilan susu ibu

1. Makanan mengandungi vitamin B seperti kekacang, dal.
2. Jambu batu – makan begitu sahaja.
3. Sawi, kacang panjang, kacang buncis, jagung muda – goreng atau sup.
4. Daun atau pucuk meranti masak lemak putih, tumis air atau goreng.
5. Oat – dijadikan minuman, biskut, bubur atau salutan pada makanan
sebelum dimasak.
6. Madu – gunakan sebagai pemanis dalam minuman, sapuan pada roti atau cicah pada lempeng susu beroat
7. Red raspberry leaves – suplemen dari farmasi
8. Barli – air atau bubur barli.
9. Pucuk manis – masak lemak bersama ubi keledek.
10. Pucuk pegaga – dijadikan ulam atau jus.
11. Daun kucai – goreng bersama tauge dengan tauhu dan tempe.
12. Air soya dan produk soya seperti tauhu, taufufa, tempe
13. Air horlicks
14. Susu, produk tenusu dan pil kalsium (ibu menyusu akan menyalurkan kalsiumnya pd anak yang disusuinya. Ini akan menyebabkan ibu kurang kalsium. - Kalau taknak tulang reput cepat n gigi goyang berderai cepat, mknlah kalsium ya!)
15. Teh hijau jepun
16. Makanan mengandung yis seperti roti, donut, tapai pulut dan sebagainya.
17. Bawang putih mengandungi banyak sulfur yang bagus untuk sendi dan membantu penghasilan susu.
18. Kacang merah : rebus kacang merah tanpa gula. Minum air dan kacangnye sekali.
19. Ubat homeopati.





Terima Kasih

24 November 2014

Kenapa AJHT berkesan untuk kesihatan

Pernah dengar supplemen untuk sendi
yang selalu kehabisan stok di Shaklee?
Advanced Joint Health Tablet ataupun
AJHT yang di formulasi daripada 100
peratus sayur sayuran dan bebas
daripada sumber kekerang dan mampu
mengekalkan sendi-sendi yang kuat,
fleksibel dan mudah bergerak!





Nak tahu kenapa AJHT sangat berkesan
untuk kesihatan sendi secara
menyeluruh?? Kerana AJHT
mengandungi…………………


Ekstrak Jagung

-Bertindak sebagai kusyen.
-Membekalkan sumber yang pekat
dengan glukosamina (Glukosamina –
-Bahan utama untuk tulang rawan
dan sebagai pelincir sendi)
-Meningkatkan sokongan pada sendi.
-Memelihara tulang rawan.
-Ekstrak Asid Boswellia
Untuk keselesaan sendi.
-Menghalang pembentukan bahan
kimia yang menyerang tulang
rawan.

-Anti radang semulajadi.

Zinc, Tembaga, Mangan dan Vitamin C

Memelihara tisu penyambung yang
sihat.
Nutrien terbaik untuk sendi yang
sihat.
Membekalkan kolagen dan
komponen tisu untuk struktur sendi
yang kuat.


Dan yang paling penting sekali adalah
AJHT 100% BEBAS KONDROITIN. Kerana
sumber SULFAT KONDROITIN mampu
menganggu penyerapan ekstrak jagung
yang baik dan glukosamina.

AJHT di majalah isihat


ADVANCED JOINT HEALTH TABLET
PENDEKATAN SECARA SEMULAJADI
UNTUK BERGERAK AKTIF!

Jika anda ingin mendapatkan AHJT
untuk ibu dan bapa ataupun diri anda
sendiri, boleh hubungi saya di talian di
bawah ya!

ALEZRA HAMILIN
Call/Sms/Whatapp ;  0146737421/0168441163

emel : umiefezie@gmail.com

Facebook :Alezra Alez


Terima Kasih

23 November 2014

Saat Melahirkan

23 november 2012 jumaat 12.12am

sangat teruja bila masa melahirkan suda dekat....semua yang akan bergelar ibu akan sangat bahagia bila menyambut kelahiran anak pertama...sama seperti saya dua tahun lepas tarikh hari ini saya telah selamat melahirkan putera sulung yang sangat comel.....heheh

Hanya Tuhan dan yang bergelar ibu sahaja yang tahu betapa sakitnya melahirkan baby ni...huhuhu berjam2 d lobour room...dari jam3 petang 22hb tu sehingga la jam12 tengah malam..selamat juga lahirkan fezie...syukur alhamdullilah walupun sakit ku gagahi juga bersalin normal...hihi

Baru ku tau sakitnya melahirkan..teringkat mama yang lahirkan saya..sdh bergelar ibu baru saya tahu begitu besar pengorbanan seorang ibu melahirkan anak...terima kasih mama...love u so much..moga mama dipanjangkan umur..di murahkan rezeki..amin..

hari ini genap la.suda anak umie yang ke dua tahun...Happy Birthday Fezie semoga menjadi anak yang soleh dan berjaya dunia akhirat..

hari ini bole makan kek...



fezie di hari ke 2... 


Birthday cake fezie 1 year

Fezie 10 bulan

tunggu abah belanja kek ya fezie...ehhehe

Terima Kasih

© Umie Fezie | Design By MH